Iepakojuma savākšana un tā pārstrāde jaunajos produktos var šķist vienkārša. Un tas nav īpaši sarežģīti, ja visi iesaistītie dalībnieki tiecas pēc kopīga mērķa – atrast videi draudzīgākus risinājumus. Taču procesa sadalīšana atsevišķās fāzēs ļauj mums labāk izprast, kas ir būtisks turpmākai attīstībai.
Slēgtā-cikla pārstrādes pilotprojekts sākās 2020. gadā. Tomēr drīz vien korona vīrusa pandēmija iztraucēja procesu, palēninot iepakojuma savākšanu.
„Daži no mūsu savākšanas punktiem pandēmijas laikā nebija darbībā,” saka Heidi Kähkönen, Kiilto profesionālās higiēnas un patērētāju biznesa vienību iepakojuma izstrādes vadītāja.
Kad ārējie šķēršļi tika pārvarēti, savākšanas fāze tika veiksmīgi pabeigta 2022. gada rudenī. Klienti varēja izvēlēties no trim savākšanas metodēm, kas atbilstu viņu vajadzībām.
“Daži klienti tukšo iepakojumu savākuši 660 litru atkritumu tvertnēs, kas izklātas ar plastmasas maisiem. Otra iespēja bija metāla būris IBC konteineriem (starpproduktu konteineriem), kas izklāts ar lielu plastmasas maisu, un trešais savākšanas konteiners bija atkārtoti lietojama kartona kaste. Klienti tika instruēti pirms ielikšanas savākšanas konteinerā izskalot iepakojumu. Aizsarg vāciņi netika savākti.”
LHJ Group pārvaldīja savākto iepakojumu transportēšanu. Pilsētas – Kotka un Hamīna pievienojās savākšanas pilotprojektam 2021. gada jūnijā.
“Loģistika darbojas lieliski. Iepakojuma apstrādei darbiniekiem ir nepieciešams ļoti maz papildu piepūles. Pirms savākšanas pietiek ar vieglu pudeles un kannu izskalošanu,” tajā laikā teica Kotkas pilsētas tīrīšanas pakalpojumu vadītāja Leena Järvinen.
Efektīva transportēšana
Savākšanas periodā, Kiilto klienti savāca kopā 5 500 kilogramus tukša iepakojuma – tieši tik daudz, cik bija pilotprojekta mērķis. Pasi Kaskinen no LHJ Group ir dažas idejas, kā uzlabot loģistiku.
Somija ir ģeogrāfiski izkliedēta, tāpēc, lai palielinātu efektivitāti, mums vajadzētu izstrādāt veidus, kā saspiest vai sasiet iepakojumus transportēšanas maršrutā. Transportēšanas efektivitāti varētu uzlabot, koncentrējot savākšanas centienus tur, kur tiek radīts visvairāk iepakojuma atkritumu. Tāpat būtu svarīgi apsvērt, kā integrēt tukšā iepakojuma transportu esošajās loģistikas sistemās,” saka Kaskinen.
“„Bija lieliski būt daļai no šī projekta. Ceru, ka pilotprojekts turpināsies. Būtu fantastiski, ja slēgtā cikla pārstrādes modelis kļūtu par pastāvīgu risinājumu.”
Būtu jāvāc dažādi plastmasas veidi
Pēc savākšanas iepakojums tika nosūtīts uz Lassila & Tikanoja (L&T) pārstrādei un apstrādei.
Mikko Mäenpää no L&T bija pārsteigts par to, cik labi visas iesaistītās puses sadarbojās.
“Dažas lietas vajadzētu atstāt vienkāršas.
Jebkurš plastmasas veids, kuru var atsevišķi savākt, jāšķiro. Ja ir kāda konkrēta plastmasas frakcija, kas tiek ražota lielos daudzumos, noteikti ir vērts padomāt, vai to varētu tālāk apstrādāt – ja ne tajā pašā produktā, tad kaut kādā jaunā,” uzsver Mäenpää, norādot, ka šķirošana pie avota ir būtiska kvalitātes saglabāšanai, un izceļ nepieciešamo apņemšanos no savākšanas punktiem, lai nodrošinātu pareizu pārstrādi.
Kaskinens piekrīt.
“Šķirošanas tehnoloģijas pastāvīgi uzlabojas, padarot vieglāku tīrākas plastmasas savākšanu. Jo tīrāka un viendabīgāka plastmasa tiek atgūta, jo plašāks ir iespējamo pielietojumu klāsts.”
Pārstrādātās plastmasas saturs tuvojas maksimālajai iespējamajai robežai
Pēc tam, kad savāktais iepakojums tika pārstrādāts granulās, nākamais solis bija pārbaudīt tā izmantošanu jauna iepakojuma ražošanā. Iepakojumu ražoja uzņēmums Muovi-Heljanko, kas izmēģinājumam saņēma piecus maisus granulāta.
“Mēs testējām materiālu pa partijām. Process tika pielāgots atbilstoši plastmasas kvalitātei, jo kausējuma plūsmas rādītāji atšķīrās,” stāsta uzņēmuma izpilddirektors, Simo Heljanko.
Kušanas plūsmas indekss (MFI) ir rādītājs, kas raksturo polimēru kušanas plūsmu standarta apstākļos. Tas ir izšķiroši svarīgs, lai sekmīgi iepakotu, jo termoplasti tiek kausēti, lai ražotu dažādus produktus.
“Tā kā izkausēšanas plūsmas indekss mainījās, tas ietekmēja kannu svaru un spiediena sadalījumu,” skaidro Heljanko.
Jaunās tvertnes ir daudzslāņainas – iekšējais un ārējais slānis ir no neapstrādātas plastmasas, bet vidējais slānis ir no pārstrādātas plastmasas. Saskaņā ar Heljanko teikto, 35% pārstrādātas plastmasas saturs jaunajā iepakojumā tuvojas pašreizējam maksimāli iespējamajam daudzumam. Iepakojumam ir jāiztur visi nepieciešamie testi, lai saņemtu regulatīvo iestāžu apstiprinājumu.
“Pārstrādātās plastmasas izmantošana iepakojuma ražošanā pieaug. Mēs jau gadiem ilgi esam strādājuši ar pārstrādātu plastmasu, taču šis bija mūsu pirmais kopīgais slēgta-cikla pārstrādes tests.”
“Mēs esam ieguldījuši līdzekļus ražošanā, un liela daļa no tās tagad ir automatizēta. Ir izveidotas šo kannu ražošanas līnijas, un mums ir jauda, lai ražotu vairāk. Tomēr slēgta-cikla pārstrādes izmaksas ir nedaudz augstākas nekā iepakojuma, kas ražots tikai no neapstrādātiem izejmateriāliem, izmaksas. Citur Eiropā slēgta-cikla otrreizējā pārstrāde, visticamāk, jau tiek izmantota, jo ražošanas apjomi ir lielāki,” norāda Heljanko.
Augstas kvalitātes produkcijai ir svarīgi zināt pārstrādātās plastmasas avotu un tās saturu.
Plastmasas veidiem jābūt skaidri marķētiem. Šis izmēģinājuma projekts mums sniedza ļoti pozitīvu pieredzi. Līdzīgas iniciatīvas ir pilnībā iespējamas nākotnē.”
Vai slēgta-cikla iepakojumam vajadzētu būt ilgtspējības prasībai?
Pēc Kähkönen teiktā, diskusijas par slēgta-cikla pārstrādes iespējām turpinājās arī pēc izmēģinājuma projekta beigām. Somijā ir patiesa interese attīstīt slēgta-cikla iepakojuma ekosistēmu..
“Lai izveidotu šādu ekosistēmu, ir nepieciešama sadarbība un finansējums, kā arī, protams, izpratne par to, kas ir nepieciešams, lai gūtu panākumus. Tagad, kad esam veiksmīgi izmēģinājuši slēgta-cikla pārstrādi Kiilto profesionālās higiēnas iepakojumam, esam priecīgi dalīties savās zināšanās un atziņās plašāk. Personīgi es ceru, ka iepakojuma materiālu pārstrādi slēgtā-ciklā kādu dienu uzskatīs par ilgtspējības prasību.”
Projekta laikā ražotais iepakojums tiks izmantots atsevišķos Kiilto produktos, sākot ar 2025. gada sākumu..
Papildus informācija:
Heidi Kähkönen
Iepakojumu attīstības vadītāja
Heidi.kahkonen@kiilto.com
+358 40 837 0830